Waardering voor vrijwilligers 'Maaltijdproject'

LdH.JPGmaandag 01 maart 2021 12:07

Iedere week delen vrijwilligers van de kerken in Winschoten gratis maaltijden uit aan mensen die dat nodig hebben. Dit gebeurt sinds de eerste lockdown vorig jaar. Zaterdag brachten Margriet Donker en Willie de Boer van de ChristenUnie een bezoek aan de initiatiefnemers van dit maaltijdproject.

“Er bestonden al langer maaltijdprojecten voor deze mensen. Bijvoorbeeld bij evangelische kerk Immanuel was er maandelijks het avondje uit. Maar vanwege corona-maatregelen mocht dat niet meer binnen. Na overleg met de gemeente hebben we als gezamenlijke kerken georganiseerd dit nu op deze manier te doen.”  Dat zegt Bineke Berkenbosch. Zij is kapitein bij het Leger des Heils. Samen met dominee Bert Van der Woude van de Marktpleinkerk (PKN) vertelt ze over het project.

Vrijwilligers maken op hygiënische wijze honderd maaltijden klaar. Met spatmaskers en handschoenen. Ze vullen bakjes en delen dan uit. Wat er over is wordt bewaard in de koelkast.  “We hebben nu een uitgiftepunt bij de Lidl. Meestal binnen twintig minuten zijn dan alle maaltijden opgehaald. Mensen halen ook voor anderen.  Er komt bijvoorbeeld altijd iemand met de auto uit Oude Pekela om voor anderen uit die woonplaats ook maaltijden mee te nemen.”

De ingrediënten worden gefinancierd door de acht deelnemende kerken. Iedere week is een kerk verantwoordelijk. Vrijwilligers van die kerk doen dan boodschappen. Soms levert de voedselbank ook verse groenten.

Dominee van der Wouden: “Mensen waarderen het heel erg. Het is ook geen ingewikkeld systeem. Laagdrempelig. Er wordt niet voorgedrongen, iedereen gedraagt zich netjes en houdt zich aan de maatregelen.”

Als blijk van waardering voor dit project brachten Margriet Donker en Willie de Boer een taart bij één van de locaties waar de maaltijden worden bereid, het gebouw van het Leger des Heils in Winschoten. “Deze mensen staan klaar voor de medemens. Niet alleen met woorden, maar ook met daden.”

Reacties op 'Waardering voor vrijwilligers 'Maaltijdproject''

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.