Schuldenproblematiek

Acceptgiro, internetbankieren.jpgmaandag 04 januari 2021 18:36

Enige tijd geleden vertelden we hoe wij het verschil zien tussen geluk en individualisme. Als vervolg daarop hebben we aangegeven dat het belangrijk is dat mensen zicht op een goede toekomst hebben.
Daarbij is zowel de landelijke als lokale overheid nodig.

Het tegenovergestelde van perspectief is  ‘uitzichtloosheid’. Een oorzaak van uitzichtloosheid kan zijn dat je schulden hebt.
De schuldenproblematiek in Nederland is enorm en groeit nog steeds. Ook in Oldambt is het een groot probleem.
Het blijkt dat mensen met problematische schulden gemiddeld 14 schuldeisers hebben.
Dit woud aan schuldeisers leidt tot een onoverzichtelijke administratie, financiële stress en hoog oplopende kosten.

Het is niet zelden dat een kleine schuld als een sneeuwbaleffect de oorzaak is van een onoplosbaar probleem door de ene schuld deels te proberen op te lossen waardoor een andere schuld ontstaat. Het lijkt erop dat schulden een pervers verdienmodel zijn geworden voor sommige incassobureaus en handelaren die een slaatje willen slaan uit de situatie waar mensen met schulden zich in bevinden. Door die ‘industrie’ houden schulden zichzelf vaak in stand en zorgen ze voor een stapeling van problemen.
Om dan nog een gezond perspectief voor de toekomst te hebben is nagenoeg onmogelijk.

Offensief tegen armoede en schulden
Samen met andere politieke partijen is ChristenUnie Oldambt is bezig om met het SWO en verschillende vrijwilligersorganisaties de krachten te bundelen om te doen wat we kunnen om schulden te voorkomen of op te lossen.

Dat kunnen we als gemeente niet alleen; daar is Den Haag ook voor nodig.
De tweede Kamerfractie van de ChristenUnie heeft daarom samen met de PvdA een plan gemaakt met 14 concrete voorstellen als offensief tegen armoede en schulden. Zo willen we een fonds om schulden over te nemen, waardoor mensen nog maar met één schuldeiser te maken hebben en zo voorkomen dat louche bedrijven schulden tegen een fractie van de oorspronkelijke waarde overkopen en met woekerrentes winst maken.

Zo’n plan kan alleen maar werken als er meer landelijke politiek partijen achter staan. Komende maart zal blijken of er aandacht is voor wat echt telt. Dan zullen we zien of we gezamenlijk kunnen helpen een klein beetje te doen aan de uitzichtloosheid van mensen met schulden, zodat er  perspectief gezien wordt.
Wij gaan ervoor en met een beetje geloof, een beetje hoop en heel veel liefde kunnen we dat voor elkaar krijgen.

Reacties op 'Schuldenproblematiek'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.