Een gezond 2021

winterdonderdag 07 januari 2021 09:21

Veel heil en zegen toegewenst in 2021. Ik hoop dat dit jaar een jaar mag zijn waar gezondheid centraal staat; een jaar waarin we gezond kunnen winkelen, een terrasje kunnen pakken, genieten van een restaurant, fysiek een kerkdienst kunnen bezoeken en zo vaak we willen bij onze familie en vrienden op bezoek kunnen.

Hoop ook op een jaar waarin Oldambt op weg is weer een financieel gezonde gemeente te worden. Elf jaar geleden begonnen we met elkaar aan de gemeente Oldambt.
Het is een boeiende tijd geweest, met veel mooie gebeurtenissen zoals prachtige festivals, maar ook moeilijke momenten zoals het overlijden van Pieter Smit.
Politiek gezien was het ook een interessante tijd, waarin er soms meer dan genoeg geld uitgegeven kon worden, maar, eerlijk gezegd niet altijd nagedacht is hoe de toekomst eruit zou zien. Waardoor er vaker een tijd is geweest waarin flink bezuinigd moest worden.

Stuurlui
Afgelopen jaren viel mij op dat er in de politiek behoorlijk wat goede stuurlui zijn. Tenminste: dat vinden ze zelf. En ze staan ook nog eens aan de wal.
De debatten in de tweede kamer over de corona-crisis maakten mij daar weer bewust van.
We zitten midden in de ergste crisis die ons land sinds de tweede wereldoorlog heeft meegemaakt. Om daar wat aan te doen heeft het kabinet veel beslissingen moeten nemen en keuzes moeten maken.
Heeft het kabinet altijd de juiste keuzes gemaakt? Vast niet.
Had het anders, en beter, gekund? Vast wel.
Afgezien van ‘stuurlui’ die ontkennen dat corona bestaat, zijn er ook van die zogenaamd goede stuurlui die gemakkelijk vanaf de wal blijven roepen dat het niet goed gaat en dat er verkeerde beslissingen genomen zijn. Toch komen die stuurlui, opvallend genoeg, nooit met een beter, uitvoerbaar voorstel. Een voorbeeld daarvan vond ik het kabinet kwalijk nemen dat er niet genoeg IC-bedden waren in Nederland. Er moesten heel snel extra bedden bij komen. Voor een verpleegkundige als ik, die vroeger op de IC gewerkt heeft, klinkt dat als gebakken lucht, als populistisch geleuter; het duurt jaren om een IC verpleegkundige op te leiden.

Keuze
In de gemeente kennen we dat verschijnsel van stuurlui aan de wal helaas ook.
We zitten in zo een financiële situatie dat er niet genoeg geld is om te blijven doen wat we altijd deden. Zeven partijen hebben aangeven verantwoordelijkheid te willen dragen om Oldambt financieel gezond te maken. Daarom moeten we anders met onze financiën omgaan. We hebben daarom vaak moeilijke keuzes moeten maken.
Hebben we altijd de juist keuzes gemaakt? Vast niet.
Had het anders, en beter, gekund? Vast wel.

Maar hoe gemakkelijk is het dan om te blijven roepen dat keuzes niet goed zijn, zónder zelf met realistische en betaalbare ideeën te komen.
De ChristenUnie in Oldambt roept niet vanaf de wal, zij draagt samen de verantwoordelijkheid voor gemaakte keuzes, opdat Oldambt een gezonde gemeente wordt.

Aandacht voor wat écht telt
Een nieuw jaar. De ChristenUnie heeft hoop dat het een jaar wordt, waarin we in allerlei opzichten gezonder worden, waarin er aandacht is voor wat écht telt.

Reacties op 'Een gezond 2021'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.